mitt liv i kollektiv

"Jaså, bor du här? Och hur trivs du här då?" Va Satan svarar man på det? Jo tack, det har inte renoverats sen Sundsvall brann men jämfört med källaren jag bodde i som barnflicka... Vem är jag att klaga liksom? Nä... Man tittar bort, skrapar med foten och pratar om annat...

Livet i flerfamiljshus, som det så fint heter, är verkligen något extra. Det måste upplevas. Vissa saker är alltid detsamma, oavsett postnummer så finns det sura lappar med hänvisningar till luddfilter och annat i tvättstugan... Kul. Andra sanningar för oss som av olika anledningar tvingas att hyra taket över huvudet:


När en har fest har alla det. Så är det bara. Man gillar läget, typ. Så onsdag, fredag och lördag diggar alla Magnus Uggla och ignorerar cigarettlukten i trapphuset. Inte så väldigt top notch.

Man får inte ställa barnvagnar eller andra skrymmande föremål i trapphuset, detta kan vara jättefarligt om det brinner upplyser alla bovärdar om. Precis som skolbarnen struntar fullständigt i att man inte bör äta snö så skiter vi alla kollektivt i den regeln... Högaktikningsfullt! Jodå, ligister är vi allihop... Lingvistik? frågade Bull. Käften. Pucko!

Integritet är något som jag hävdar att jag har. Eller egentligen så gillar jag bara inte när människor kommer nära... Inte okej. Det är en ytterst liten skara i min telefonbok som jag faktiskt är beredd att ge en fysisk kram. Säger säkert en hel del om mig. Sug på den hobbypsykologer! Att vi råkar ha nycklar till samma port innebär inte att jag vill bli din kompis. Noll intresse! Hedersord! Vill bara inte... Sluta! Ett försiktigt hej räcker. Tycker jag får veta så mycket om mina grannar ändå. Efter knappt 1,5 år i samma uppgång har jag kommit fram till följande:

Paret som bor ovanpå mig tycker olika i många sakfrågor. Det uttrycker dom ofta och högt. Med några promille i kroppen säger dom det inte bara verbalt längre... I deras förhållande är hon den starkare av dem 2. Så stark att hon till slut låser in honom. Basta liksom! Jojo...

Killen på andra sidan om sovrumsväggen är klappkass på tv-spel, detta i kombination med att han är en extremt dålig förlorare... Dessutom är han singel. Någon mer som ser ett samband?

Underskatta inte köksfläkten! Älskade grannar, använd köksfläkten! Inte alla har samma smak när det kommer till middag och handen på hjärtat, hur många går egentligen igång på odören från ärtsoppa, pytt i panna eller kalops? Tänkte väl det...

Hej då. Hej då länge.

Miljömuppen citerar #7:

"Se en älg. Välj att ekoturista på hemmaplan. Det var länge sedan en semester i Norden enbart handlade om att vandra långt och äta trist. Nu finns det ett spa i var och varannan fjälldal och glesbygdens gourmetkockar har drivit spritkök och frystorkat på flykten. Hitta en bra semester med hjälp av kvalitetsmärkta arrangörer av ekoturism.
Även på närmare håll finns äventyr och avkoppling. Ta bussen till ett trevligt vandrarhem, paddla i närmsta vattendrag, gå längs en kust och se var du hamnar."

-Johan Tell


Kommentarer
Postat av: Serg

Är du säker på att de har köksfläkt? Jag känner många som saknar det eftersom det inte ingår som standard i t.ex. många hyresrätter. Till min förvåning är inte sådant standard överallt. Jag har sen jag var liten inte stött på kök utan fläkt sedan jag flytta.

2009-03-28 @ 00:46:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0