ålderskris eller nåt

När intellektet och personligheetn i stort förlikat sig med faktum att man nu börjar promenaden mot åldernshöst borde då inte resten av kroppen följa med? Icke. Begynnelse till rynkor det är gammalt och tydligen bara att acceptera men i övrigt verkar hyn vara kvar i fjortisstadiet. Hej jag heter är Hanna och förväntas agera vuxet medans min hy lider av skolboks-fotogarferings-ångest... Moget. Fotografering på lördag väste producenten aka Greta och genast dök den... Finnen från helvetet. Kul i jul. Stor och ful, nästan så att den borde få en egen punkt i regeringens nästa budgetproposition. Grattis.

Själv är man bara orolig för lördagens sånginsatser. Kommer stämbanden hålla alls? Rösten pryar som baryton den här veckan men jag är hemskt säker på att jag hade en alt-stämma att öva in... Undrar om Linda är sugen på att byta bort sina understämmor? Antagligen inte. Skulle jag skaffa barn eller katter inom snar framtid skulle de döpas till Ipren och Strepsil av ren tacksamhet, utan dem gick det bara inte.

Nu väntar danslektioner i massor... Roger roger, över och ut.

Språkmuppen citerar om uttrycket att ta sig i hampan:

"Hampa är ju en stor växt med långa, sega stjälkfibrer som används för framställning av exempelvis rep och grövre textilier. Ordet har sedan äldre forn-svensk tid också använts i betydelsen "hår". Ta någon i hampan betyder alltså konkret att ta någon i håret, men används framför allt överfört i betydelsen tat tag i någon, läxa upp någon.
Uttrycket ta sig i hampan, rycka upp sig, ta tag i saker, är förmodligen en sammanblandning av uttrycken ta någon i hampan och ta sig i kragen. Eftersom betydelserna är så närliggande måste dock även ta sig i hampan accepteras."


-Ola Karlsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0