kort bara...

förstår nu ur privilegrad jag är som kan skriva om saker som lyft, koreografi och lycka under rubriken jobb... fantstiskt. jag är lyckligt lottad och inser det.

Språkmuppen citerar:

"Uttrycket baske mig är ett milt kraftuttryck som är en förkortad form av förbaske mig.. Verbet förbaska är i sin tur en fölmidrande omskrivning av förbanna. Verbet förbanna låter kanske inte så farligt att det krävs en omskrivning, men uttrycket förbanne mig har varit farligt.
Det betydde att man åkallade Guds straffdom över sig, och den användningen finns belagd sedan 1600-talet. Från 1700-talet har förbanne mig använts som en mera allmän svordom och i slutet av 1800-talet dök den mildare varianten baske mig upp."


-Erika Lyly


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0