mörkrädd

ja men skoja inte heller. pust... fruktansvärt tidskrävande och osmiigt ibland måste jag erkänna. hade ju ett litet uppsving i somras när jag faktikst upprepade gånger vågade titta på skräckfilm och även kika in under sängen, dock aldrig i kombination... det modet är borta. puts väck!

har ju som bekant tillbringat helgen på pappas ranch... med eller utan hund, hur kul tror du att det var på söndag kväll/natt i årets första höststorm? så där va... satte själv upp som mål att jag skulle våga gå till brevlådan (en promenad på någon hundra meter) i mörkret för att vittja brevlådan... tio meter utanför gårdsplanen kom jag och sen var det kört... att jag hade ficklampan med mig och gick och trallade spelade ingen som helst roll. aldrig skrek benen och vände på fläcken... fanns absolut ingenting jag kunde göra för att hindra dem heller. jag svär!

nä, varken spindlar eller mörker är favoriterna... brrr...

Miljömuppen citerar #97:

"Bli en förebild. Men ingen dryg sådan. Undvik ämnen som "Energin som går åt till all världens hund- och kattmat motsvarar..." Beväpna dig hellre med en samling åhfanismer, fakta som väcker ett åh fan, det hade jag ingen aning om. Som:

-en enda droppande kran kan förbruka 25 ooo liter om året, vilket är lika mycket som 400 duschar
-på ett år absorberar ett träd i genomsnitt 12 kilo koldioxid och producerar samtidigt tillräckligt med syre för en familj på fyra personer
-om du under ett dygn kissar i Östersjön er det gödning åt 1 kilo alger
-det går åt 37 gånger mer energi för att tillverka ett kilo choklad än det gör att producera ett kilo choklad
-tio normalstora personer avger ungefär lika mycket värme som ett stort värmeelement - umgås och stäng av elementet
-en plastflaska kan finnas kvar i havet i upp till 450 år
-om alla svenskar lämnade in sina använda kapsyler för återvinning skulle det räcka till 2200 nya bilar
-idag förbrukas ungefär 1000 tunnor olja per sekund
-en influgen kiwifrukt från Nya Zeeland orsakar ett utsläpp av koldioxid motsvarande fem gånger sin egen vikt. Äter du en kiwi om dagen under ett år motsvarar det utsläppet av en flygresa från Göteborg till Kiruna
-vi 9 miljoner svenskar förbrukar mer energi än Indonesiens drygt 200 miljoner invånare."


-Johan Tell


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0