Panikbaguett och seminarieångest



Vaknar fortfarande varje morgon med andan i halsen och lyssnar spänt efter vuxenkommiten... Är det idag dom kommer? Någon gång måste dom ju inse att jag egentligen är 5 år och bara låtsas vara vuxen. Undrar vad max-straffet för vuxenbedrägeri ligger på... 15 år? Körkort, kaffebryggare och mina Gardellböcker blir väl det första dom konfiskerar.


Har numera blivit en fena på att lämna matlådan där hemma på diskbänken. Sjukt onödigt... Panikbaguette är straffet för oss ofrälsta med Doris-minne. Inget fel på kioskens slit och ambition, missförstå mig rätt, men någon kulinarisk höjdare är det inte speciellt när man drar i sig en varannan dag... Pust. Inte ens med lite färsk ruccola kunde lunchen hamna under benämningen "ätbar". Inför nästa termin lovar jag mig själv dyrt och heligt att aldrig mer äta panikbaguette. Aldrig! Från och med nu är jag nu en ny och sund människa som laglydigt lagar mina matlådor minst 2 veckor i förväg. Basta!


Jaså du pluggar? Vanligaste frågan just nu... Hur går det? Jo tack som vanligt, skjuter upp det mesta eller fokuserar på annat... Välj vilket. Har egentligen inte ökat arbetsbördan nämnvärt men ångestkontot pulserar alarmerande... Panik, panik potatisgris! Dagen skulle egentligen spenderats med näsan i diverse didaktikböcker (ja du hör ju själv... snark.) och fingrarna på tangentbordet. Säkert... Hade dock för mig att jag skrivit ett utkast i höstas... Kanske att man kan använda sig av det som start i alla fall resonerade fröken latmask. Döm av min förvåning när älskade datorn ruvar på ett helt färdigskrivet reflektionsprotokoll helt klart att skicka in. Det finns en Gud! Idag är det jag som köper en Triss-lott!

Miljömuppen citerar #30:

"Kräv transparent vattenpolitik. I Östersjön har fisken så höga halter av dioxin att vi svenskar måste ha dispens från EU för att äta den. Export är förbjuden.
I de svenska inlandsvattnen ökar istället för minskar koncentrationerna av bekämpningsmedel, läkemedelsrester och andra miljögifter.
Massiv fiskdöd och genetiska förändringar hos fisk har förekommit i sjöar i närheten av gruvavfalls- och hushållsavfallsdeponier.
Läget kunde med andra ord varit bättre.
Om en oberoende forskare idag vill studera problemen med vattenmiljön måste hon eller han lätt och kostnadsfritt ha tillgång till en mängd olika naturvetenskapliga grunddata. Bland annat om de avrinningsområden som föder vattenmiljöerna, såsom nederbörd, temperatur, jordarter, markanvändning, höjddata, vattenflöden och en mängd olika ämneskoncentrationer.
Så är det inte idag.
Istället håller flera svenska myndigheter inne med sina data och säljer dem dyrt till såväl allmänhet som forskare.
Det du kan göra är att fråga din politiker vilka mätningar som gjorts. Om resultaten från dessa inte finns allmänt tillgängliga, fråga varför. Du har ju betalt för dem via din skattsedel.
När mätdata hålls hemliga blir det omöjligt för oberoende forskare att kritiskt granska den rådande vattenpolitiken. Vilket förstås är orimligt."


-Johan Tell


Kommentarer
Postat av: Pluttan

Men du! Äääälska kyckling- och currybaguetterna!! Dom har irriterat min laktosmage många gånger under mina forna tider i Hedenparadiset.. mumma!

2009-04-27 @ 19:51:53
URL: http://sunksnygg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0