men hur ser vi ut egentligen?
-frågade kollegan. och frågan var inte helt omotiverad... gash! som samma kollega brukar säga... som ett härligt potpurri av... tja... hmm... gamla sunkiga, ytterst funktionella visserligen, träningskläder... Färgglada överdragskläder i inte mtachande stuk med resten av ensemblen upprullade byxben, slitna skinnjackor och handväskor... pust och förlåt. förlåt staden, lilla staden som nog tröttnat... vad vi doftade vill jag inte ens gissa.
önskar jag kunde lova bättring...
Miljömuppen citerar "99:
"Transportkolla. Titta dig omkring. Räkna vilka av dina prylar som är svensktillverkade. Hur många fick du ihop? Tre: dotterns smörkniv, mosterns drejade blomkruka och en Bruno Mathssonsfåtölj. Det visade sig att den svenska mobilen var tillverkad i Kina, den svenska spisen i Norge, den svenska dammsugaren i Ungern och den svenska tröjan i Kambodja.
Att försöka minska koldioxidutsläppen genom att köpa varor som inte transporterats lång väg är för det första svårt. För det andra är det nästan omöjligt att jämföra likvärdiga varor som transporterats från olika länder på olika sätt.
Ta vi som exempel. En studie menar att ett välfyllt containerskepp kan ha sex gånger mindre utsläpp av koldioxid per kilo last än de bästa lastbilarna. I så fall skulle en miljömedveten Göteborgare exempelvis hellre välja ett skeppat vin från Sydafrika än ett som åkt lastbil från Spanien.
En annan stduie visar att sjötransporterna är 13 gånger skonsammare än lastbilar vad gäller växthuseffekten. Då är till och med skeppade viner från Australien ett miljövänligare alternativ än spanska för Göteborgaren.
Men då visar en tredje studie att delar av sjöfarten är oerhört förorenade. Fortfarande fraktas stora mängder gods med fartyg som har ineffektiva motorer, som saknar katalytisk avgasrening och körs på oren bunkerolja. I det här fallet bör Göteborgaren hålla sig till sin spanska Rioja. Vill en svensk köpa en flaska vin, en teve eller en dator är det således stört omöjligt att ta reda på varans genererade koldioxidutsläpp för att väga in det i valet. Fråga därför. Exempelvis borde systembolagets personal veta hur just det vin du tänkt köpa har transporterats. Stöd därför den politiker som vill att såväl sjöfartens som luftfartens koldioxidutsläpp ska omfattas av Kyotoavtalet. Idag gör de det inte."
-Johan Tell
önskar jag kunde lova bättring...
Miljömuppen citerar "99:
"Transportkolla. Titta dig omkring. Räkna vilka av dina prylar som är svensktillverkade. Hur många fick du ihop? Tre: dotterns smörkniv, mosterns drejade blomkruka och en Bruno Mathssonsfåtölj. Det visade sig att den svenska mobilen var tillverkad i Kina, den svenska spisen i Norge, den svenska dammsugaren i Ungern och den svenska tröjan i Kambodja.
Att försöka minska koldioxidutsläppen genom att köpa varor som inte transporterats lång väg är för det första svårt. För det andra är det nästan omöjligt att jämföra likvärdiga varor som transporterats från olika länder på olika sätt.
Ta vi som exempel. En studie menar att ett välfyllt containerskepp kan ha sex gånger mindre utsläpp av koldioxid per kilo last än de bästa lastbilarna. I så fall skulle en miljömedveten Göteborgare exempelvis hellre välja ett skeppat vin från Sydafrika än ett som åkt lastbil från Spanien.
En annan stduie visar att sjötransporterna är 13 gånger skonsammare än lastbilar vad gäller växthuseffekten. Då är till och med skeppade viner från Australien ett miljövänligare alternativ än spanska för Göteborgaren.
Men då visar en tredje studie att delar av sjöfarten är oerhört förorenade. Fortfarande fraktas stora mängder gods med fartyg som har ineffektiva motorer, som saknar katalytisk avgasrening och körs på oren bunkerolja. I det här fallet bör Göteborgaren hålla sig till sin spanska Rioja. Vill en svensk köpa en flaska vin, en teve eller en dator är det således stört omöjligt att ta reda på varans genererade koldioxidutsläpp för att väga in det i valet. Fråga därför. Exempelvis borde systembolagets personal veta hur just det vin du tänkt köpa har transporterats. Stöd därför den politiker som vill att såväl sjöfartens som luftfartens koldioxidutsläpp ska omfattas av Kyotoavtalet. Idag gör de det inte."
-Johan Tell
Kommentarer
Trackback