älskade ungar

Hej hej dagboken!

Idag övervann jag en av mina rädslor och kastade mig huvudstupa utför bollebackens farligaste off-pist backe i pulka... Jooo, precis så var det! Efter alldeles för många, från frökens sida, bortförklaringar tvingade mina elever ut mig... Tjoho!

Vi har alltså spenderat vår kommenderade friluftsdag på bolle... Ett av alla vackra blå berg här i hälsingland. Någon måste promenera med eleverna som inte kan ordna skjuts upp röt min något äldre kollega. Jaha ja... 19,2 minusgrader men vad gör det när man har stickade raggsockor i design a la farmor? Na da!. Pucko tänkte eleverna och tjatade till sig skjuts med korvbilen och fröken fick promenera själv. Ett antal minuter och, enligt den nyopererade stegräknaren, knappt 10 000 steg senare entra förken bergen och fick njuta av både utsikt och kaffe. Hatten av för mig!

Viktigast av allt:  Min klass spöade Lenas klass i dragkamp.... Deet blir inte bättre än så här!

Tack för mig, hej!

Miljömuppen citerar #1:

"Ring din politiker. Du kan aldrig själv rädda världen. En politiker kan å andra sidan inte rädda världen utan dig. Det behövs ett brett folkligt stöd för att driva en miljövänlig politik, vilken kan handla om att införa begränsande regler och förbud, men även om att använda ekonomiska medel, som handel med utsläppsrätter. Det är här du och ditt telefonsamtal kommer in - mejla går också bra och har politikern en egen hemsida kan du ställa frågor där, vilket gör att de syns av många fler. Eller varför inte ett hederligt brev? Ett brev med din fråga eller ditt krav har den stora fördelen att det diarieförs och därefter blir en offentlig handling. Hyser du åsikten att miljön bara kan räddas av stora, övergripande internationella beslut är det likväl inte fel att börja med att kontakta din kommunalpolitiker. Dels för att denne kommer att se till att viktiga frågor sipprar uppåt i den politiska hierarkin, dels för att alla bra kommunalpolitiker till slut hamnar i riksdagen. Och därifrån är steget inte långt till EU-parlamentet eller FN:s generalförsamling."

-Johan Tell

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0