Hämndens pris och separationsångest


Som en härlig vårvind dundrande hon in i den annars så kalla och trista vardagen men innan vi hunnit halvvägs genom vår "phishfood" och allt som behövde diskuteras samt analyseras så stod man återigen där på perrongen och vinkade hej då... Vad hände? Vart tog tiden vägen? 


Ensam promenad hem med gårdagens pandasmink, sunkmössa och illasittande mjukisar... Så inte okej när man springer på sina spöken. Humöret sjönk ännu djupare ner i avfallshögen... Tur att småsystrar kan nås via sms. Hur kunde deras walk of shame bli  min? Lovade mig själv, dyrt och heligt, på plats att från och med nu aldrig lämna lägenheten utan att vara i toppskick. Synd bara att jag försov mig i morse... Bra start. Not...


Så vad gör man för att vältra sig i sin egen olycka? Jag rensar avlopp och käkar Ben & Jerrys. Nej, inte samtidigt! Lillasyster försökte lite försiktigt göra mig uppmärksam på att jag hade stopp i avloppet till badkaret. (Jaså är det därför jag har ett helt fågelbad på badrumsgolvet varje gång jag duschat?) Ignoransens dagar är förbi hojtade fröken och drog på sig gummihandskarna. (Varför kliar det alltid i ansiktet när man städar kloaker och dylikt? Alltid!) Urk, säger jag bara. Tror jag dragit fram en mindre iller ur kloakerna. Pyton! När jag väl fått upp ångan gick jag över resten av lyan med en pedants noggranhet... Tog även tillfället i akt att ge igen på grannarna. Med balkongdörren på vid gavel poppade jag Markoolios debutalbum samt Aqua. Tack för alla härliga onsdagar med dunka dunka, deklarerade jag, här kommer skatteåterbäringen! Att man själv måste bära öronproppar för att överleva, det ser jag som en billig kostnad för att få sätta ner foten. Basta!


Nu skiner lägenheten som om den vore redo för kungligt besök och ännu en burk Ben &Jerrys har hittat sin väg ner till magen... (Kan tyckas halvbra när man är laktosintolerant...)

Miljömuppen citerar #21:

"Var inte standby. En del av prylarna i ditt hem drar uppemot halva elförbrukningen i standby-läge jämfört med när de är fullt påslagna. Stänger du exempelvis av husets teveapparater, köksradion, datorerna och bredbandsuppkopplingen kan du lätt spara en tusenlapp om året och skona miljön från ytterligare utsläpp av koldioxid.
Glöm inte att dra ut kontakten till den gamla bärbara datorn som annars konstant och förgäves försöker ladda batteriet.
Skaffa en elenergimätare - vissa kommuner har till utlåning - för att kolla vilka apparater som bör stängas av, vilka sladdar som bör dras ur och vilka som lugnt kan sitta kvar. Moderna mobilladdare drar exempelvis ingen ström när telefonen inte är inkopplad."
 -Johan Tell


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0