saab någon?

Måste bara sälla mig till Tina Onlys resonemang... Vem kör en saab? Handen på hjärtat, hur många av dina polers kör en saab liksom... Egentligen? Kanske inte att det är så konstigt ändå att de tvingas lägga ner... Hur ser den typiske saab-ägaren ut? hmmm...  Inte helt lätt va? Vi har haft en saab. Nä, 2 faktiskt. Båda gick under pseudonymen skrutten och behandlades med den sortens värdighet också.  Nä, kanske att det är the end of an area men av en anledning?

Miljömuppen citerar #6:

"Se sammanhangen. Man skulle lite vanvördigt kunna säga att allting bär på koldioxid. Allting som producerats har orsakat koldioxidutsläpp, liksom allting som fraktats. Därtill allting som går på ström från batterier eller eluttag, allting som drivs fram av bensin, diesel, gas eller etanol.
Det är inte viktigt att du lär dig precis hur allting fungerar. Men först när du förstår sammanhangen blir det möjligt för dig att spara energi. Låt säga att du vill minska ditt utsläpp av koldioxid med 250 kilo.
Då kan du:

•·         Byta nio 60-watts glödlampor mot lågenergilampor som under dess livstid sparar 250 kilo koldioxid.

•·         Byta 120 mils bilåkande mot cykling som sparar 250 kilo koldioxid.

•·         Under 600 mils körning sänka hastigheten från 110 till 90 km/h, vilket sparar 250 kilo koldioxid.

•·         Byta utombordare från tvåtakt till fyrtakt. På 30 timmars körning sparas 250 kilo koldioxid.

··         Byta ut var fjärde köttmiddag mot en på baljväxter. En familj på fyra personer sparar då på ett år 250 kilo koldioxid.


Känns inget av sparförslagen  lockande kan du istället välja att plantera 21 träd. På ett år absorberar denna dunge ungefär 250 kilo koldioxid.
Har du tur jobbar träden därefter ytterligare fyrtio år åt dig, minst.
För att få ett bättre hum om hur just ditt sätt att leva påverkar växthuseffekten kan du klimatkolla dig, exempelvis med EU-kommisionens koldioxidkalkylator på nätet."

-Johan Tell

Kommentarer
Postat av: Tina

VARNING! Fick ordentligt med näsknäppare efter SAABstekningen... Det är tydligen vanligare än man kan tro med SAAB entusiaster. Vilket egentligen vara stödjer min tes... Man märker dom ju knappt. Hur coola kan dom egentligen vara?

2009-03-02 @ 15:19:18
Postat av: Hanna

Fast nej! Tro mig, din tes stämmer! Nu har jag gjort en grundlig undersökning (typ 2 parkeringsplatser) och typ 2 ynka saabar kunde man räkna till... Nä du, jag tror att vi har något på gång här. Jag menar, hur många kändisar kan man räkna upp som kör saab? Trodde väl det...

2009-03-02 @ 15:48:21
URL: http://hannaruback.blogg.se/
Postat av: Hanna

Fast nej! Tro mig, din tes stämmer! Nu har jag gjort en grundlig undersökning (typ 2 parkeringsplatser) och typ 2 ynka saabar kunde man räkna till... Nä du, jag tror att vi har något på gång här. Jag menar, hur många kändisar kan man räkna upp som kör saab? Trodde väl det...

2009-03-02 @ 15:48:38
URL: http://hannaruback.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0