låtsas att jag är vuxen och försöker bete mig därefter...

... går så där men ett bra försök lär ju ska ge några poäng i stora vuxenbedömningen. Vaknar fortfarande upp varje dag med smärre panik och rädsla... Är det i dag de kommer? Vuxenmyndigheten. Kommer de och tar mitt körkort, mitt visakort och avsöljar mig som en bluff inför chefen. Tänk om alla kollegor får reda på att jag faktiskt inte är vuxen? Att jag faktiskt inte kan göra köttgryta eller vet vad luftmaskor är? Panik!

Om sanningen börjar om skulle jag få gå tillbaka till lågstadiet och traggla läsinlärning all over... Och det skulle bergis inte bli på något montessori-place inte... Icke!

Jaja, hemförsäkringen är kirrad nu i alla fall. Även om jag inte hade en blekaste aning om hur många kvadratmeter jag bor på... Hmm, hur stor kan en skokartong vara egentligen? Skämtet gick inte fram! Sorry...

Miljömuppen citerar #95:

"Ät olikt. Att över 80 procent av världens spenatfröer kommer från Danmark kan tyckas vara en ointressant faktauppgift - särskilt om du avskyr spenat. Men det är det inte. Snarare är det ett tydligt tecken på en oönskad utveckling, den som leder mot alltfler monokulturer. Alltså att samma saker odlas överallt.
Motsatsen, biologisk mångfald, är långt mer önskvärd. Då finns en mosaik av naturtyper och livsmiljöer: odlad mark, vattendrag och sjöar liksom våtmarker och skogar. Det tycker FN också. Världens regeringschefer antog vid toppmötet i Johannesburg 2002 en FN-konvention om att till 2010 stoppa den dramatiska förlust av biologisk mångfald som nu sker. Miljökvalitetsmålet är "Ett rikt växt- och djurliv".
Det räcker då inte med att upprätta reservat för hotade djur- och växtarter. Ett spenatreservat hade dessutom tett sig löjligt. Snarare krävs att du "röstar" på biologisk mångfald med din shoppingvagn och inte bara köper en sorts äpple, en sorts tomat, ett slags sallad och den där dansla spenaten.
Beväpna dig därför med en lista på udda sorter. Fråga efter ett ovanligt äpple. Varför inte ditt eget landskapsäpple som kanske är ett Stenkyrka, ett Gyllenkroks astrakan eller ett rött kanekäpple. Fråga efter en stilig hallonsort som Ottoson-Preussen, Lloyd George eller Schönnemann.
Fråga efter senapskål, som är det svenska namnet på den italienska ruccolan. Den har odlats i Sverige sedan 1400-talet - fast mest i smyg efter det att klosterträdgårdarna bannlyst växten som ett afrodisiakum."

-Johan Tell


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0