livet på landet

Mammsen och pappsen traskade farligt nära utbrändhetens rand och beställde en resa någonstans dit där det är varmt... Kul sa dom. Inte tyckte hunden. Svarta labradorer brukar av ren hävd inte tycka om alltför många plusgrader. Tur att det finns extra-mattar kvittrade päronen innan de packade ner solskyddfaktorn och begav sig... Jaha? Var det jag de?

Okej... AB Hundvakt rycker ut igen. Tyvärr har jag ingen F-skattsedel så att fakturera är omöjligt men mamma har lovat mig en ny parfym som tack för besväret. Enda problem är att hon ringde mig 04.45 i torsdags och frågade vilken jag ville ha... DATE? Har ingen som helst aning om vad jag svarade. Skulle kunna bli en DATE... Kul. Spännande om inte annat... Det finns ju hur många färger och dofter som helst. Jag hoppas på den lila, den där som vi korkade wannabe-fjortisar 1996 faktiskt inbillade oss doftade någorlunda som en riktig parfym... Satan så lurade vi var!

Jaja, den som lever får se...

På landet är jag i alla fall. Mitt ute på alndet. Närmaste grannen är en björn säger pappa. Det vet han för han roar sig med att leka "gissa bajset". Därför måste man sjunga eller prata högt för sig själv när man är ute, det säger mamma. Just det där med pratandet passar mig ypperligt... Jag gör ju samma sak i staden utan risk för kollition med björnar... Är som man är eller som blev eller... Släpper det.

Det finns en massa andra saker som måste göras också. Man måste sopa bron varje dag och dessutom källsortera. Det ska dammsugas i hallen men inte i sovrummet för då repar jag golvet. Man måste torka bort imman på fönstrena när man duschat men jag får inte använda kakelugnen. Jag måste ta in posten varje dag så att inga tjuvar kommer hit men jag får inte ställa vattenglas på nya träbänkarna, det kan bli vattenringar då... Hunden får inte vara på de mörka golven men om han vill det ändå måste han ha halksockorna på sig... För att inte tala om hans mat-och-sov-och-rastningsschema... Pust! Det är ett heltidsjobb bara att ta hand om pappas ranch och hunden dessutom men någon del av mig trivs som fisken i vattnet...

Här är jag i alla fall, jag hulken och hunden. Eller kanske jag borde säga jag och mina två pensionärer? Så är det. Den ena har helbensgips och den andra har förlorat allt vad syn, hörsel och balans heter. Bara där börjar ju äventyret... Den lugna helgen på landet blev mest ett ålderdomshem men jag slipper ju vara ensam i mörkret.

Ett litet avbrott från Villa Båtböle fick jag igår förmiddags när det var dags för repetition igen och jag svaär, håren på armarna har ännu inte lagt sig... "Holy Night" blir nåt alldeles extra...

Sista dygnet här en bit bort från verkligheten kommer spenderas i pappas soffa med iPod, taktanalyser och underbar utsikt... Snart har nog själen hunnit ikapp igen.

Miljömuppen citerar #74:

"Märk märkningen. Ta hjälp av den etablerade miljömärkningen när du vill göra ett klokare val. Den bedömer produktens hela livscykel och kraven skärps succesivt. Tro inte på ett varumärke bara för att det använder sig av ord som "grönt" eller "naturligt". Inte heller beöver innehållet vara miljövänligt bara för att förpackningen går att återvinna. I Sverige finns bra miljöval och Svanen på många olika produkter, samt KRAV på livsmedel och TCO på datorer. Dessutom finns EU-blomman och EU:s energimärkning som visar hur mycket energi en produkt drar. Ytterligare märkning är "faraosymbolerna", orange kvadrater som bland annat indikerar om innehållet är frätande, miljöfarligt eller giftigt."

-Johan Tell



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0